ΝΕΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΚΑΙ ΚΡΙΣΗ

2015-05-12 10:48

 

Η κρίση ήδη διανύει τον 6 χρόνο «δοκιμάζοντας» επιχειρηματίες και επιχειρήσεις, διαμορφώνοντας νοοτροπίες και αλλάζοντας την λειτουργία και τις κατευθύνσεις τους.

 

Παρόλο το γενικό κλίμα απαισιοδοξίας και ανασφάλειας η νέα επιχείρηση αποτελεί και πάλι την ελπίδα για κάτι καινούργιο, ίσως και άμεσα κερδοφόρο που θα αλλάξει το εργασιακό τέλμα των νέων (αλλά και των μεγαλύτερων) και θα δώσει την ευκαιρία για δημιουργία και επαγγελματική αποκατάσταση.

 

Σύμφωνα με έρευνα του ΙΟΒΕ στην Ελλάδα 2012-13 πάνω από 450.000 άτομα, που αντιστοιχούν στο 6,5% του ενεργού πληθυσμού (ηλικίες 18-64 ετών), βρίσκονταν σε φάση εκκίνησης επιχειρηματικής δραστηριότητας το 2012.

 

Εξετάζοντας την θέση της νέας επιχείρησης στην διάρκεια της κρίσης για την εξαγωγή σωστών συμπερασμάτων θα πρέπει να αναλυθούν οι αιτίες, οι δράσεις και οι προοπτικές λειτουργίας της.

 

Στην περίοδο κρίσης οι αιτίες, οι δράσεις και οι προοπτικές ίδρυσης και λειτουργίας της νέας επιχείρησης διαφοροποιούνται σε σημαντικό βαθμό σε σύγκριση με την προ κρίσης περίοδο χωρίς να σημαίνει ότι είναι πάντα αρνητικές.

 

 

Αιτίες ίδρυσης νέας επιχείρησης στην κρίση

 

Υψηλή ανεργία

 

Με την καταγεγραμμένη ανεργία  να παραμένει σε υψηλά ποσοστά του 25,7% 1ος/2015 (27,2% τον Ιανουάριο του 2014!) τα ποσοστά των ανθρώπων που αναζητούν κάποια διέξοδο στο εργασιακό τέλμα που έχουν περιέλθει είναι εξίσου αυξημένα.

 

Η πραγματική ανεργία είναι δραματικά υψηλότερη αν αναλογιστεί κάποιος ότι στους ανέργους δεν περιλαμβάνονται οι επιχειρηματίες άνεργοι μετά το κλείσιμο της επιχείρησης τους, όσοι άνεργοι δεν ανανεώνουν πλέον την κάρτα ανεργίας, όσοι σχεδόν «εργάζονται» κάνοντας δύο-τρία μεροκάματα τον μήνα κλπ

 

Χαμηλές παραμένουν και οι προοπτικές δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας, αφού, η Ελλάδα καταγράφει ένα από τα χαμηλότερα ποσοστά επιχειρήσεων "υψηλής ανάπτυξης", όσον αφορά στις προοπτικές δημιουργίας απασχόλησης. Μόλις το 2,8% των νέων επιχειρηματιών προσδοκούσε το 2011 ότι το εγχείρημά τους θα δημιουργούσε περισσότερες από 20 θέσεις εργασίας μετά από μια πενταετία, ενώ τρεις στους τέσσερις δήλωσαν ότι προσδοκούσαν να απασχολήσουν το πολύ έως πέντε νέους εργαζόμενους.

 

Η μείωση των μισθωτών θέσεων εργασίας ασκεί μια σημαντική πίεση στους ανέργους για προώθηση στην εξαναγκασμένη επιχειρηματικότητα.

 

Ποιότητα και αμοιβές θέσεων εργασίας

 

Οι θέσεις εργασίας έτσι όπως έχουν διαμορφωθεί από την κρίση (αρμοδιότητες, ωράρια, συνθήκες κλπ) αλλά και οι χαμηλές αποδοχές οι οποίες δεν μπορούν να εξασφαλίσουν συνήθως ούτε τις βασικές ανάγκες του εργαζόμενου οδηγούν πολλούς στο να σκέφτονται την δική τους επιχείρηση ως διέξοδο και επαγγελματική ευκαιρία.

 

 

Απόδοση και ανασφάλεια των χρηματικών διαθεσίμων

 

Αφενός τα χαμηλά επιτόκια των καταθέσεων και αφετέρου η αβεβαιότητα για την ασφάλεια των καταθέσεων αυτών αποτελούν έναν πρόσθετο λόγο ώστε να διατεθούν κεφάλαια στην επιχειρηματικότητα.

Κάποια χρόνια πριν (την κρίση) οι αποδόσεις των καταθέσεων αποτελούσαν ένα σημαντικό πρόσθετο εισόδημα ή σε μεγαλύτερα κεφάλαια και το μοναδικό εισόδημα που εξασφάλιζε μια άνετη διαβίωση . Τώρα δεν ισχύει τίποτε από τα παραπάνω * οπότε και τα κεφάλαια αυτά πρέπει να επενδυθούν είτε στην επιχειρηματικότητα είτε να παραμείνουν σε τραπεζικές καταθέσεις (ειδικά του εξωτερικού) με μηδενική σχεδόν απόδοση *.

* (υπάρχουν τράπεζες εξωτερικού πχ στην Ελβετία, στη Σουηδία και στην Δανία στις οποίες ισχύει «αρνητικό» επιτόκιο, δηλαδή όχι μόνο δεν δίνονται τόκοι για τις καταθέσεις αλλά πρέπει να καταβληθεί και κάποιο ποσό ως φύλακτρα για την αυξημένη ασφάλεια των κεφαλαίων)

* (αξίζει να ενδεικτικά να επισημάνουμε ότι στην Ελλάδα ένα κεφάλαιο 500.000€ (σε προθεσμιακές 3μηνες ) πλέον αποδίδει τόκο περίπου 700 ευρώ το μήνα (μετά την αφαίρεση του φόρου) όσο δηλαδή ο μισθός ενός χαμηλόμισθου υπαλλήλου!

 

 

Δράσεις

 

Κατεύθυνση νέων επιχειρηματιών στην καινοτομία

 

Την τελευταία πενταετία όλο και συχνότερα νέες μικρές επιχειρήσεις στρέφονται στην καινοτομία για λόγους που είναι εμφανής και δικαιολογημένοι.

 

Αφενός η ηλικία και οι γνώσεις των νέων επιχειρηματιών και αφετέρου η έλλειψη χρημάτων επένδυσης για διαφήμιση και μερίδιο αγοράς σε κορεσμένους κλάδους οδηγούν πολλούς νέους επιχειρηματίες στην λειτουργία καινοτομιών εταιρειών με σύγχρονες δραστηριότητες, συνεργασία με ξένες χώρες και εφαρμογή νεοτεριστικών μεθόδων.

 

Το 2011 μια στις τρεις νέες επιχειρήσεις κατέγραφε κάποια μορφή καινοτομίας ή/και χαμηλή ένταση ανταγωνισμού, κατατάσσοντας την Ελλάδα στην 8η θέση μεταξύ των χωρών που στηρίζουν την καινοτομία.

 

Στροφή στον πρωτογενή τομέα

 

Ο πρωτογενής τομέας στην Ελλάδα αφενός έχει το συγκριτικό πλεονέκτημα                ( αγροτική παράδοση, πλούσια εδάφη, μεσογειακό κλίμα, αυξημένη ηλιοφάνεια κτλ) και αφετέρου μπορεί να διοχετεύει μεγάλο ποσοστό της παραγωγής του στις εξαγωγές και σε ευνοϊκές τιμές.

 

Έτσι λοιπόν είναι λογικό να αποτελεί πόλο έλξης των νέων επιχειρηματιών που αναζητούν ένα σίγουρο εισόδημα.

Παρόλες τις ευνοϊκές συνθήκες του πρωτογενή τομέα για το «επιχειρείν» αποτελεί και μια πρόκληση, ένα δύσκολο «άλμα» για τους επίδοξους επιχειρηματίες-αγρότες  εφόσον καλούνται να ασχοληθούν με ένα αντικείμενο και με ένα απαιτητικό τρόπο ζωής που μέχρι τώρα δεν γνώριζαν.

 

 

Σύμφωνα με την ετήσια έρευνα για την επιχειρηματικότητα του ΙΟΒΕ, το 2012 ένα 3,5% των νέων επιχειρηματικών εγχειρημάτων κατευθύνονταν στον πρωτογενή τομέα ενώ ένα 19,8% στη μεταποίηση (αθροιστικά παραπάνω από 1 στους 5).

 

Προοπτικές

 

Ορθολογική διαχείριση και περιορισμός δαπανών

 

Οι επιχειρήσεις που ιδρύθηκαν εν μέσω κρίσης χαρακτηρίζονται απ’ αυτήν και ως προς την λειτουργία τους και ως την νοοτροπία τους.

 

Τα περιορισμένα κεφάλαια, ο αποκλεισμός δανεισμού από τις τράπεζες,  η δυστοκία της αγοράς και η ανασφάλεια της κρίσης έχουν αποτέλεσμα οι νέες επιχειρήσεις από την αρχή της λειτουργίας τους να διαχειρίζονται τα διαθέσιμα τους με εγκράτεια και τα έξοδα τους με ορθολογισμό κάτι που αρχικά θα τις ισχυροποιήσει αλλά και στο μέλλον θα τις προφυλάξει από ταμειακές δυσχέρειες.

 

Εξωστρέφεια και εξειδίκευση

 

Η δοκιμαζόμενη Ελληνική αγορά και αδυναμία κάλυψης της δραστηριότητας εγχώριων των επιχειρήσεων ωθούν όλο και περισσότερους στην εξωστρέφεια και στην έρευνα για αγορές του εξωτερικού με περισσότερες δυνατότητες.

 

Η εξωστρέφεια δεν περιορίζεται μόνο στην εύρεση αγοράς για εξαγωγή προϊόντων και υπηρεσιών αλλά και στην συνεργασία και εξειδίκευση με επιχειρήσεις και φορείς του εξωτερικού για ανταλλαγή τεχνογνωσίας και ανάπτυξης.

Πίσω

Επαφή

BUSINESS ANALYSIS
Καλαποθάκη 20
4ος Όροφος
Θεσσαλονίκη
Kalapothaki 20
Thessaloniki
Greece

Τηλ, tel : (0030) 2310 275100
(0030) 2310 273888
Fax: 2310 267391

© 2013 Όλα τα δικαιώματα κατοχυρωμένα

Υλοποιήθηκε από Webnode